Monday, July 1, 2013

Padang Bola



Bagi saya, padang bola dan kehidupan kita mempunyai banyak persamaan. Suka untuk saya analogikan padang bola itu sebagai pentas kita beraksi di dunia. Pemain-pemainnya yang mempunyai  peranannya yang tersendiri seperti setiap manusia yang punyai tanggungjawab yang berbeza. Namun, tanggungjawab dan matlamat itu hanya satu, untuk menjaringkan gol. Bagi setiap khalifah manusia pula, matlamatnya....Allah. Tidak ada istilah kona, olek dan sebagainya dalam diri khalifah.

"Aku belajar, aku bekerja, aku bermusafir, aku makan, aku minum, aku membantu, aku menutup aurat, aku bersahabat, aku bercinta (no couple before akad), aku berkahwin, dan segala yang bersangkut paut dengan diri seorang "aku", aqidahnya wajib, kerana Allah.


Nota untuk diri : Sejauh manakah penghayatan diri pada ayat inna solati, wanusuki, wamahyaya, wamamati, lillahirabbil a'lamin? (sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan sekalian alam).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...