Wednesday, June 29, 2011

DAiL 24434

Bismillahirrahmanirrahim.


Assalamualaikum semua J

Diharapnya semua sihat wala’fiat di bawah payung kasih Ar-Rahman.

Ibaratnya bayi yang bergolek kiri dan kanan mencari posisi yang selesa. Begitu jugalah bagi pelajar universiti yang sudah hampir sebulan atau lebih yang ke hulu ke hilir dalam rumah, mengadap laptop sampai nak juling mata, khayal dengan diri sendiri sehingga lupa realiti. Siapa la tu. Isyk. Sedar tak sedar ,sudah 27 Rejab hari ni. Nasib baik sedar jugak. 27 Rejab, peristiwa apa ya?

Israk Mikraj

Maksud 'Israk' ialah perjalanan Nabi s.a.w. secara terhormat bermula dari Masjid al-Haram di Makkah hingga ke masjid al-Aqsa, Baitul Maqdis di Palestin. Sementara maksud 'Mikraj' ialah kejadian yang berlaku ekoran dari peristiwa israk, iaitu naik dari al-Aqsa ke beberapa lapis langit yang tinggi, sampai ke suatu peringkat yang tertinggi iaitu suatu tempat bernama 'Sidratul Muntaha' di mana ilmu dan akal manusia atau jin tidak mampu sampai kepadanya. Dalam peristiwa Israk Mikraj inilah, bermulanya kewajipan ke atas manusia untuk solat 5 waktu. Dari 50 waktu solat sehari semalam dikurangkan jumlahnya kepada 5 kerana tanda kasihnya Nabi Muhammad SAW kepada kita hambanya. MasyaAllah, sayangnya baginda SAW kepada kita. Berulang kali baginda naik turun sehingga malu bertemu dengan Allah. Mengaku umat Muhammadkah kita walaupun 5 waktu itu pun masih belum sempurna? Tepuk dada, tanya diri, kerana iman kita tak pernah teguh!

Assolatu Imaduddin~Solat itu tiang agama

Firman Allah:

‘ Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar’ (Al-ankabut : 45)



Jom sahabat. Kita ikhlaskan hati. Perbaiki diri dan solat kita. Semoga Allah terima ibadah kita. Dan supaya Nabi Muhammad berbahagia dengan umatnya. J.

~mencari ketenangan abadi, menjauhkan diri dari lappy,insyaAllah~

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...