Tuesday, July 26, 2011

KELCHEFF Part 3 : KELCHEFF 2011 in Memory

Bismillahirrahmanirrahim

kesinambungan KELCHEFF 1 & KELCHEFF 2

Alhamdulillah, syukur dipanjatkan kepada Ilahi kerana masih lagi dapat berkongsi segala nikmat yang tersedia. Tiada kata yang dapat diungkapkan menyatakan rasa “hepi”nya diri ini melalui momentum-momentum sepanjang 10 hari menjadi Green V (Sukarelawan Hijau Kelantan) selama Kelantan Cheng Ho International Food Festival (KELCHEFF 2011) berlangsung.

Pengalaman dikutip

Ilmu ditimba

Ukhwah tercipta

Moga segalanya dalam RedhaNya

Bila suka, hati gembira, bibir menguntum senyuman. Bila penat, hati gelisah, tetap kena senyum !!! Supaya orang senang dengan kita dan kita mudah menyelesaikan masalah orang. Itu portfolio Papa Romeo (Saya di sini (^^)V). Assalamualaikum, Selamat datang, Terima kasih dan Datang Lagi pula kata-kata yang sinonim dengan portfolio Papa Tango. Kesian kaki mereka sakit berdiri lama-lama di setiap pintu masuk. Tak pe, kita sabar !!! Green V, Ikhlas Membantu !!! Bila kedengaran bahasa Cina yang tidak difahami Charlie Tango pula sentiasa bersedia sebagai penterjemah. Tidak kurang hebatnya Charlie-charlie yang diserbu ketika waktu check-in dan check-out. Ehm, lagi-lagi bila check-out untuk mendapatkan elaun. Komited sokmo !!! Sierra Delta pula tugasnya menyediakan segala kelengkapan seperti sajian contohnya. No Sierra Delta no food. Papa Lima pula berwibawa dalam hal logistik.

Sebelum memulakan tugas alunan Asmaul Husna didahulukan, diikuti Negaraku, ikrar Green V dan Hakka Green V @ lagu Green V dinyanyikan bersama-sama. Alhamdulillah jika keagungan Allah dijulang terlebih dahulu yang dibelakang atau menurutinya akan menjadi pertengahan dan pengakhiran yang baik. Begitu juga dengan niat kita sebelum melakukan sesuatu perkara. Mesti ikhlas kerana Allah. InsyaAllah, bagi yang faham, bekerja kerana Allah, bukannya mengharapkan elaun semata. Dipesan, dipesan & dipesan supaya menjaga pergaulan antara lelaki dan perempuan, saling menghormati, amat menitik beratkan hal solat walaupun sibuk bekerja dan setiap rangkuman sudutnya sepanjang program ini kami dilatih bersama penerapan nilai Islam. Siapa yang tidak tenang berada dalam biah solehah begini?

Banyak juga booth yang sempat disinggah kala waktu terluang sedikit. Info dikutip terutamanya dalam penjagaan makanan. Booth agensi kerajaan dan NGO juga sempat dilawati. Sangat tertarik dengan booth Dinar dan Dirham. Ada impian memilikinya. Alhamdulillah 1 Dirham sudah dimiliki. Bukan nak perasan. Hehe. Cuma nak cabar bagi yang masih belum memiliki. Untuk masa depan. Dinar? Tunggu mampu ^^.


Cantik bekas ni, saya dan sahabat dapatkannya free (^_^)V

Dinar & Dirham. Impian memiliki.

Persembahan pentas memang sinonim dengan Papa Romeo kumpulan 1 dan 2. Tertawan dengan gelagat Chef Sabri. Makanan & Islam. Sepanjang 4 hari terawal, Chef Sabri banyak mengajar tips-tips untuk menyedapkan makanan. Katanya, makanan bukan hanya sedap kerana bahan-bahannya, tapi keikhlasan diri tukang masak dan bacaan doa serta ayat-ayat Al-Quran yang menambahkan perisa supaya makanan jadi sedap !!! Terbaik la !!!

Kumpulan nasyid UNIC juga tampil juga di KELCHEFF menyampaikan hiburan mendidik jiwa disamping dikir nasihat, persembahan silat mata, forum bersama Ust Ubaidillah berkisar tentang Puteri Hang Li Po ( remaja & cinta ;| …cewah..beserta 2 puppet yang comel, sape2 ade gambar puppet ni bagi saye taw!) dan lain-lain lagi sepanjang 10 malam program berlangsung.

Sahabat dari jauh datang semata untuk KELCHEFF bersama Chef Sabri
(walaupun sweater akak hilang, akak tetap hepi kan dapat banyak ilmu?)

Ukiran ais Chef Sabri

Persembahan kumpulan nasyid UNIC

Bukan sepanjang masa berada di sekitar pentas, kadang-kadang terpanggil juga ke gerai International Food membantu uncle, auntie dan anaknya dari Xinjiang, China. Gerai mee tarik, sate kambing dan roti nan. Mak Cik Xinjiang yang gagah menguli tepung roti nan. Bau kambing. Gaya uncle Xinjiang menarik mee. (kalo sape ade video mee tarik di KELCHEFF, saya nak!) Pengalaman berada di gerai yang akan menjadi nostalgik walaupun singkat. Walaupun susah berkomunikasi dengan bahasa berbeza, namun, body language membantu kami. Uncle dari Xinjiang turut belajar mengira satu dua tiga dalam bahasa Kelantan “So, duo, tigo”. Comel dengar dia sebut. Lupa nak rakam suaranya. Huhu. Seronok juga melihat muslim dari China ini bila mereka menyebut “Assalamualaikum”, “Alhamdulillah”, “Allahuakbar” dan lain-lain. Seronok bila melihat kelainan. Variety is everywhere and Islam is happen in everywhere. (^^)V. Allah menciptakan kita daripada bangsa dan budaya berbeza supaya kita saling mengenali justeru menghayati keagungan ciptaanNya.

Auntie dari Xinjiang dan roti Nan

Kak ira ikhlas membantu uncle dan auntie dari Xinjiang

Lai lai...sate kambing...sate kambing
(sedap, dapat makan free, upah cucuk sate ^^)

Seni kaligrafi made from China
(maaf kak, tertangkap gambar akak kt depan tu, akak jd promoter ek?)

Jed

Kain jenis cotton

Pelbagai aksesori China

Dalam masa yang singkat dapat juga menjalin persahabatan daripada semangat kerjasama “ikhlas membantu”. Semoga ukhuwwah berkekalan hingga akhirnya. Harapan berjumpa lagi dengan antum semua di lain masa dan ketika. Maaf dipinta jika diri mencipta kekurangan.

Senyum sokmo.




Ikhlas dari hati~Wan Nornajwa G1 Papa Romeo


Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...